Coronavirus: De bezoekersreceptie van de Ombudsdienst is tijdelijk gesloten.
De Ombudsvrouw van de Duitstalige Gemeenschap zal de ontvangst van bezoekers vanaf 13 maart opschorten. Neem alleen contact met haar op via telefoon of e-mail.

Als u een vraag of klacht heeft, neem dan contact met ons op via de volgende kanalen:
- bel het gratis nummer 0800 987 59, doordeweeks van 9.00 tot 12.30 uur en van 14.00 tot 16.30 uur.
- stuur een e-mail naar
- vul het klachtenformulier op onze website in
- een brief te sturen naar de Ombudsvrouw, Platz des Parlaments 1 in 4700 Eupen
#COVID19 #CORONAVIRUS #altijdtotuwdienst
Beste medeburgers,

Ons land, net als de rest van Europa en ook ver daarbuiten, beleeft momenteel een grote gezondheidscrisis.
Onze gewoontes zijn op hun kop gezet en onze levens zijn veranderd door de sociale afzondering die de federale regering ons NOODZAKELIJKERWIJS oplegt.

Meer dan ooit nodigen alle ombudsmannen, net als alle overheden en de medische wereld, u uit om de maatregelen tegen de verspreiding van het virus, nauwgezet te volgen.
Om op de hoogte te blijven van de evolutie van de situatie, raden wij u aan om regelmatig de website www.info-coronavirus.be/nl/ te raadplegen.
Als u nog vragen heeft, kunt u bellen naar 0800 14 689. De lijnen zijn tijdens de week open tussen 8 uur en 20 uur en in het weekend tussen 10 uur en 20 uur.

De Belgische ombudsmannen herinneren u er ook aan dat hun diensten altijd voor u beschikbaar zijn. Hoewel beperkter en in de huidige moeilijke omstandigheden, gaat het leven door en zorgen de openbare diensten ervoor dat ze beschikbaar blijven.
Als u een probleem ondervindt of in geval van een geschil, doe dan een beroep op de bevoegde ombudsman.
Om de ombudsman te vinden die u kan helpen, ga naar www.ombudsman.be.

Blijft thuis en red levens! We rekenen op u!

Ombudsvrouw van de Duitstalige Gemeenschap van België

Een bemiddelaar tussen de burger en de overheid

De ombudsvrouw kan bemiddelen tussen de burger en het bestuur. De burger heeft de mogelijkheid uw standpunt te verklaren.
Door de analyse en de bundeling van de verschillende individuele situaties probeert men op lange termijn de werking van de inrichting te verbeteren.
Treffen mit Sozialassistenten der Christlichen Krankenkasse, der HIKIV und der Mutualia - Vorstellung der Funktion der Ombudsfrau (17.01.2020)
Treffen mit Sozialassistenten der Christlichen Krankenkasse, der HIKIV und der Mutualia - Vorstellung der Funktion der Ombudsfrau (17.01.2020)

de ombudsvrouw

mensen
De ombudsvrouw is er om in een vertrouwelijke omgeving naar U te luisteren. Ze is aan het beroepsgeheim onderworpen. Haar prestaties zijn kosteloos.
Hände
De ombudsvrouw is uw partner voor een in onderlinge overeenstemming genomen en buitengerechtelijke oplossing van uw geschill met een bestuur
bridge
Zij ziet haarzelf als een onafhankelijk en neutraal bruggenbouwer en zet zich in voor een hervatting van de dialoog tussen u en de beheersautoriteit.

maar niet...

  • bij klachten die de federale, regionale of buitenlandse autoriteiten of de autonome economische overheidsbedrijven (NMBS, De Post, ...) aangaan. In dat geval stuurt de ombudsvrouw automatisch de klacht aan de bevoegde ombudsdienst door.
  • voor gemeentelijke verenigingen en privaatrechtelijke instellingen met een publieke taak, in die gemeenten of OCMW lid zijn.
  • in particuliere geschillen.

niet gevonden?

U kunt contact opnemen met de Consumentenbescherming Centrum in Eupen als u problemen heeft met uw verhuurder of huurder of uw energie- of telefoonprovider. www.vsz.be
Ben je nog niet zeker wie daadwerkelijk uw klacht onderzoeken kan? Ga gewoon op zoek naar onder www.ombudsman.be/de.

Wie kan een klacht indienen?

elke burger
elke burger
elk bedrijf
elk bedrijf
Vereinigung
elke vereniging
Iedere natuurlijke persoon, rechtspersoon of feitelijke vereniging kan een klacht bij de ombudsvrouw indienen. De nationaliteit, woonplaats of zetel doet er niet toe.

Bel !

Telefoon: 0800 98759
Je kan de Ombudsdienst telefonisch bereiken van maandag von 9 tot 12:30 Uhr en 14 tot 16:30 Uhr, dienstags von 9 tot 12:30 Uhr en 14 tot 16:30 Uhr, mittwochs von 9 tot 12:30 Uhr, donnerstags von 9 tot 12:30 Uhr en 14 tot 16:30 Uhr en freitags von 9 tot 12:30 Uhr en 14 tot 16 Uhr . Als ze niet onmiddellijk reageert, kan het mogelijk zijn dat ze een gesprek voert of een vergadering bijwoont. Ze neemt dan zo snel mogelijk contact met u op.
Buiten mijn kantooruren kunt u op een boodschap op de telefoonantwoordapparaat spreken of een email schrijven. De ombudsvrouw zal zo snel mogelijk contact met U opnemen.
Ombudsvrouw
Marlene Hardt

Platz des Parlaments 1
4700 Eupen
Telefoon: 0800 98759
E-Mail:
Web: www.dg-ombudsfrau.be